Saturday 19 November 2011

Rasa-rasa Makanan Masyarakat India

Bertuahnya terasa berada di bumi yang mempunyai multietnik kerana kepelbagaian ini membuatkan setiap daripadanya saling memerlukan dan terjalin hubungan yang harmonis. Keadaan ini turut mewujudkan perkongsian kebudayaan dalam masyarakat.

Topik hari ini berkisar mengenai jenis-jenis makanan dan masakan masyarakat India. Mari kita kongsi bersama (^_^)

Tosei


Berasal dari Tamil Nadu, India. merupakan makanan ringan yang dihidangkan pada waktu pagi, petang dan malam. Bahan utama dalam penyediaan resepi tosei adalah kacang tosei atau digelar dalam bahasa tamil "ulundhu". Seterusnya, beras yang diperam bagi mengelakkan air kanji. Makanan ini sememangnya merupakan makanan yang rendah kolestrol yang amat sesuai untuk golongan yang berdiet.



Putu mayam


Asalnya daripada Tamil Nadu, India di mana bahan asasnya adalah daripada mee tepung beras yang dihidangkan dengan gula dan kelapa dan kadangkala dengan pisang. Turut dikenali sebagai iddiyappam.









Masakan berempah

Pastinya masakan India sememangnya terkenal dengan masakan yang berempah dan herba. Rempah-rempah yang terpenting digunakan bersama dalam masakan India ialah lada, biji sawi hitam, halia, bawang putih, garam masala, kayu manis dan rempah kering. Disamping itu penggunaan daun kari sangat penting dalam masakan India. Dalam hidangan manis pula, kepulaga, safron, buah pala, dan intisari kuntum mawar diperasakan.




0 Responses to “Rasa-rasa Makanan Masyarakat India”

Post a Comment

 

Blogroll